Het vorig jaar gepresenteerde voorkeursalternatief (VKA) blijft het uitgangspunt voor de uitvoering van de reconstructie. Daarvoor legden de provincie Noord-Brabant, de gemeente Bladel en de gemeente Reusel – De Mierden eerder al 40 miljoen euro op tafel. Later kwam daar gezamenlijk nog 9,25 miljoen euro bij vanwege de explosief gestegen bouwkosten. Afspraken daarover werden al in december 2022 gemaakt. De provincie betaalt hiervan 90 procent. De gemeente Bladel 9 procent, Reusel – De Mierden 1 procent.
Na een akkoord van het gemeentebestuur in Bladel, stemde de gemeenteraad van Bladel in maart 2023 tegen het voorstel van de stuurgroep. Met name omdat daarin een fietstunnel bij de Lange Trekken kwam te vervallen en een fietstunnel bij de Europalaan een extra bijdrage verlangde van 4,5 miljoen euro van de gemeente Bladel. De provincie en de twee gemeenten hebben nu nieuwe afspraken gemaakt over de financiering, waarbij de provincie en de gemeente Bladel de kosten voor de tunnel aan de Europalaan delen, met een verhouding van 49 om 51 procent. Een eventuele fietstunnel bij kruispunt Lange Trekken komt voor rekening van de gemeente. Het college van Bladel zal de gemeenteraad nu vragen om goedkeuring voor de gemaakte afspraken.
Onderhoud kan niet wachten
Als er een akkoord is, zal het project worden hervat. Samen met ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, omwonenden en andere belanghebbenden wordt het ontwerp dan eerst definitief gemaakt. Vervolgens worden de ruimtelijke procedures gestart. De uitvoering van de reconstructie kan daarom nog enkele jaren op zich laten wachten. Zeker omdat het voorkeursalternatief alleen kan worden uitgevoerd als het binnen de stikstofnormen past.
Met het groot onderhoud kan niet worden gewacht. Door de slechter wordende technische staat van de weg kan de verkeersveiligheid in het geding komen en neemt geluidsoverlast toe. De provincie hoopt dat in het najaar van 2024 met het onderhoud kan worden gestart.